Mitä on uudelleenmarkkinointi ja miksi sitä pitäisi tehdä? Uudelleenmarkkinoinnin, retargetingin eli remarketingin avulla tavoitat uudelleen ne ihmiset, jotka ovat jo kertaalleen käyneet verkkosivuillasi, katsoneet videosi Facebookissa tai tehneet verkkokaupassasi tietyn toiminnon. Se on parhaimmillaan erittäin tehokas keino muistuttaa kohderyhmiä yrityksesi tarjoomasta!

Uudelleenmarkkinointi tehostaa ostopolun loppupäätä

Ostopolun alkupäässä rakennetaan brändin tunnettuutta, kun taas loppupäätä kohti mennessä halutaan saada tuotteisiisi jo tutustuneet tekemään ostopäätös tai sitoutumaan brändiin. Uudelleenmarkkinointi sopii juuri näihin tarkoituksiin, sillä sen tavoittamat ihmiset ovat jo melko varmasti tutustuneet yritykseesi.

Uudelleenmarkkinointia voi tehdä Google Adsin ja eri somekanavien, kuten LinkedInin, Twitterin, Facebookin ja Instagramin kautta. Näiden kampanjoiden tehokkuus on usein parempi kuin yleistä brändimainontaa tehdessä. Tämä tarkoittaa korkeampia klikkaus- ja konversioprosentteja sekä enemmän vastinetta mainontaan sijoittamallesi rahalle ja ajalle.

Miten uudelleenmarkkinointi on mahdollista?

Jotta voisit tavoittaa verkkosivuillasi vierailleet, on sivuston koodiin asennettava mainoskanavan eväste, esim. Facebook-pikseli. Seurannan voi asettaa myös Google Tag Managerin kautta, jos sivuston koodiin ei haluta tai voida koskea. Tämä eväste seuraa sivustovierailijoita ja tunnistaa ne, jotka ovat kirjautuneet myös tagin omaan kanavaan, kuten Googleen tai Facebookiin. Kävijä lisätään kanavan uudelleenmarkkinointilistalle, mutta sivuston tai markkinointikanavan ylläpitäjä ei saa hänestä henkilötietoja.

Seuranta voidaan asettaa siis sivustolle yleisesti niin, että kaikki sivustokävijät päätyvät listalle, mutta erillisiä seurantatagejä voidaan asettaa myös esimerkiksi verkkokaupassa tietyillä tuotesivuilla käyneille, ostoskoriin jotain asettaneille, oston tehneille jne.

Kun uudelleenmarkkinointilistalle on kertynyt tarpeeksi yleisöä (esim. LinkedInissä vähimmäismäärä on 300, Facebookissa tuhat käyttäjää), voidaan sille alkaa näyttää mainoksia. Mainoskanavaan tehdään normaali kampanja mainoksineen, mutta yleisöksi valitaan uudelleenmarkkinointilista. Mainokset voi suunnitella niin, että koskettavat nimenomaan brändisi jo tuntevaa yleisöä.

Erilaisia uudelleenmarkkinointikampanjoita

Jos verkkosivustollasi ei vielä ole suuria kävijämääriä, voi ensimmäisen uudelleenmarkkinointiyleisön saada koottua kaikista verkkosivukävijöistä. Kun kävijöitä on enemmän, alkaa tarpeeksi suuria yleisöjä kertyä jo edellä mainittujen konversioidenkin (sivulla suoritetut toiminnot, kuten ostot, tai vierailut tietyillä alasivuilla) perusteella. Tällöin on mahdollista tehdä vielä kohdistetumpaa mainontaa. Seuraavassa pari esimerkkiä.

Tietyllä tuotesivulla vierailleelle voidaan näyttää esim. Google Display- tai Instagram-mainoksia, joissa muistutetaan nimenomaan katselluista tuotteista ja kehotetaan tekemään ostopäätös. Kampanjan kohdeyleisöstä suljetaan pois oston tehneiden uudelleenmarkkinointilista, jolloin mainosta ei turhaan näytetä niille, jotka ovat jo hankkineet tuotteen. Samantyyppisen mainoksen voi luoda tuotteita ostoskoriin asettaneille, mutta korinsa sitten hylänneille kävijöille. Lopulliseen ostopäätökseen voi houkutella vaikkapa ylimääräisellä alennuksella.

Jos verkkokaupassa myymäsi tuote on jotain sellaista, joka kuluu loppuun tietyssä ajassa (esim. piilolinssit, kertakäyttöiset hengityssuojaimet jne.), voit muistuttaa asiakkaitasi uuden tilauksen tekemisestä esimerkiksi kahden kuukauden kuluttua edellisestä ostoksesta. Tällöin luot uudelleenmarkkinointilistan ostoksen tehneistä sekä kahden kuukauden ajalta, että vaikkapa kahden ja puolen kuukauden ajalta (jos haluat mainostesi näkyvän listallesi noin kahden viikon ajan) ostotapahtumasta. Kampanja tai mainosryhmä kohdennetaan siis 2,5 kuukauden listalle ja yleisöstä suljetaan pois kahden kuukauden lista. Tällainen kampanja voi pyöriä jatkuvasti, sillä asiakkaasi lisätään mainoksen kohdeyleisöön ja vastaavasti poistetaan niiltä automaattisesti.

Uudelleenmarkkinointi vaikeutuu

Uudelleenmarkkinointi tarjoaa siis erittäin hyvät mahdollisuudet juuri verkkokaupan mainontaan. Täytyy kuitenkin muistuttaa, että kävijäseuranta toteutetaan kolmansien osapuolten evästeiden avulla ja kuluttajat ovat tulleet hyvin tietoisiksi niistä eivätkä läheskään aina anna lupaa evästeiden lataamiseen. Myös verkkoselaimet ovat alkaneet estää tai vaikeuttaa evästelatauksia. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa yhä harvempi verkkosivukävijäsi päätyy uudelleenmarkkinointilistalle.

Jotta asiakkaat voisi tavoittaa uudelleen, kannattaa verkkokauppaan kehittää heti aluksi mahdollisuus liittyä kanta-asiakkaaksi. Tämä voi yksinkertaisimmillaan olla uutiskirjeen tilausmahdollisuus. Uutiskirjeen tai kokonaisen kanta-asiakasohjelman kautta voit parhaimmillaan kerätä hyvän ja tehokkaan yleisön niistä, jotka ovat todella kiinnostuneita brändistäsi ja tarjoomastasi.

Itse omistetun asiakasrekisterin kerääminen ja siitä saatavan datan oikeanlainen hyödyntäminen on verkkokaupalle suuri etu. Ja mikä tärkeintä: asiakasrekisteriin kerätyille osoitelistoille on mahdollista kohdentaa uudelleenmarkkinointia eri mainontakanavissa, kun lista on vain tarpeeksi laaja yleisön luomiseen.

Tahdotko oppia lisää digitaalisesta markkinoinnista? Taitoloikka on digitaaliseen markkinointiin ja verkkokauppaan keskittynyt verkkokoulutuspalvelu, jonka koulutukset on suunnattu erityisesti yrittäjille ja opiskelijoille. Tutustu tarkemmin Taitoloikkaan!