Yrityksen somemarkkinointia saa tehostettua ja helpotettua ottamalla käyttöön julkaisujen ajastustyökalut. Esimerkiksi Instagram-ajastus ei onnistu suoraan sovelluksesta, mutta onneksi tarjolla on sekä eri kanavien omia että ulkopuolisten palveluntarjoajien ajastusmahdollisuuksia.

Ajastaminen on siitä kätevää, että sosiaalisen median julkaisuja syntyy joskus useampi kerralla, eikä niitä kannata tietenkään julkaista kaikkia heti, vaan ajastaa myös tulevaisuuteen. Yrittäjän kiireisessä elämässä kun tulee myös kausia, jolloin somepostauksia ei ehdi tehdä. Tällöin ajastetut julkaisut pitävät markkinointikanavasi aktiivisina omista kiireistäsi huolimatta!

Instagram-ajastus Creator Studiolla

Otetaan ensiksi käsittelyyn juuri Instagram-ajastus, koska se on tuottanut eniten ongelmia aikojen saatossa julkaisujen ajastajille. Nykyisin tähän ongelmaan on Instagramin omistajan eli Facebookin tarjoama virallinen ajastusmahdollisuus Creator Studiossa. Se on sisällönhallintasivu, jossa voit tallentaa julkaisuluonnoksia, ajastaa päivityksiä ja julkaista niitä sekä Instagram-yritystilillesi että Facebook-sivullesi. Tämä vaatii sen, että yrityksen Instagram- ja Facebook-tilit on yhdistetty toisiinsa ja että Instagram-tili on muutettu yritystiliksi.

Facebook on julkaisemassa syksyllä 2020 Business Suite -työkalua, joka mahdollistaa Instagram-julkaisujen ajastuksen myös mobiilissa yritystileille. Business Suite -mobiilisovellus löytyy jo suurimmista sovelluskaupoista.

Somekanavien omat ajastustyökalut

Facebookin Business Managerin sivunäkymässä julkaisun ajastus tapahtuu samasta kohdasta, kuin heti julkaistavan postauksen tekeminenkin. Tämä onnistuu, kun klikkaat päivityslaatikon alapuolella olevan harmaan Jaa nyt -painikkeen vieressä olevaa nuolta ja valitset avautuvasta valikosta kohdan Ajasta. Jos et käytä Business Manageria, voit ajastaa julkaisuja joko sivun Julkaisutyökalut-kohdasta tai Creator Studion kautta. Tällä hetkellä näyttäisi olevan menossa siirtymäkausi, jossa käyttäjiä ohjataan nimenomaan Creator Studion käyttöön.

Myös Twitterissä on oma ajastustyökalu, jossa pääset määrittelemään ajastusajan klikkaamalla päivityslaatikon alalaidassa olevaa kalenterin ja kellon kuvaketta. Samaa reittiä löydät myös jo aiemmin ajastamasi twiitit.

Instagram-ajastus onnistuu siis pientä kiertotietä yrityksen omilla työkaluilla, mutta LinkedIniin ajastuksia tehdäkseen on lähdettävä hakemaan kokonaan ulkopuolisia ajastustyökaluja. Esittelemmekin seuraavaksi kolme tällaista ulkopuolista työkalua sosiaalisen median ajastukseen ja hallintaan.

Buffer

Buffer on työkalu, jolla voit tehdä päivityksiä tileillesi Facebookiin, Twitteriin, Instagramiin, LinkedIniin ja Pinterestiin. Pienen yrityksen markkinointiin riittää usein maksuton paketti, johon saat yhdistettyä kolme eri sometiliäsi ja ajastettua kerralla maksimissaan kymmenen julkaisua. Maksullisten pakettien hinnat ja sisällöt näet Bufferin omasta erittelystä.

Bufferista voit tarkastella myös tilastoja aiemmin tehdyistä julkaisuista. Laajat analyysiominaisuudet ovat maksulliset, mutta perusominaisuuksillakin pääsee alkuun.

Instagram-ajastus onnistuu siis Bufferilla hyvin, sen kautta voit hallinnoida myös yksityistiliäsi. Yritystilillä voit merkitä julkaisuihisi verkkokauppasi tuotteita ja tägätä muita käyttäjiä siinä, missä Instagramin omillakin työkaluilla. Lisäksi voit halutessasi lisätä valmiiksi ensimmäisen kommentin, jos haluat esim. sijoittaa hashtagisi kommenttiosioon. Tarinoita voit periaatteessa ajastaa, mutta ne täytyy kuitenkin hyväksyä julkaisuhetkellä erikseen mobiilisovelluksen kautta.

Hootsuite

Hootsuite on toinen laajassa käytössä oleva työkalu somen ajastukseen ja muuhun sisällönhallintaan. Palvelun ilmaispaketti mahdollistaa täälläkin kolmen eri tilin hallinnan, mutta maksimissaan 30 ajastettua julkaisua. Bufferin kanavavalikoiman lisäksi Hootsuiten voi yhdistää myös YouTubeen. Lisäksi sen kautta voi tehdä mainontaa.

Tutustu tarkemmin Hootsuiten maksullisiin paketteihin.

Later

Instagram-ajastukseen sopii myös Later. Työkalun kautta voi julkaista myös Twitterissä, Facebookissa ja Pinteristissä, mutta se on erityisen hyvä niille, jotka haluavat panostaa Instagramiin. Voit mm. sommitella julkaisujesi järjestyksen sen mukaan, miltä ne näyttävät omalla profiilisivullasi. Ilmaisversioon voit liittää yhden tilin kustakin somekanavasta ja ajastaa maksimissaan 30 julkaisua kanavaa kohden. Maksullisten pakettien hinnat ja sisällöt näet Laterin hinnastosta.

Ajastustyökalut – valitse omasi

Ulkopuolisissa ajastustyökaluissa on se hyvä puoli, että niiden kautta voi hallinnoida vaikka kaikkia yrityksen sosiaalisen median kanavia. Samaa kuvitusta, linkkiä ja tekstiä voi käyttää pohjana jokaiseen kanavaan tehtävissä julkaisuissa, mutta toki muokata viestiä sen mukaan, miten kukin kanava toimii ja keitä sieltä tavoittaa. Työkalun kalenterista näet myös kätevästi eri kanaviisi ajastamasi julkaisut.

Taitoloikka suosittelee tutustumaan vaihtoehtoihin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin huolella ja käyttämään hyväksi ilmaiset kokeilujaksot. Näin löydät juuri sinun tarpeisiisi sopivan työkalun.

Mutta mikä on Taitoloikka? Tutustu meihin paremmin täällä!